Ny dansk spillefilm om Tommy Seebach // UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN

Ophavsret: Fotograf: Per Arnesen

SF Studios og Tall and Small

præsenterer ny dansk spillefilm om Tommy Seebach

UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN.

Med Anders Matthesen i rollen som Tommy.

I biograferne 2025

Anders Matthesen skal spille rollen som en af dansk musikhistories største personligheder, Tommy Seebach, i den nye, danske spillefilm UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN. Spillefilmen bliver instrueret af Kasper Gaardsøe og forventes at få Danmarkspremiere til februar 2025.

UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN er et portræt af en af dansk popkulturs største stjerner, Tommy Seebach, der i 1979 ved et skæbnetræf fik mulighed for at deltage ved Dansk Melodi Grand Prix med det store hit ”Disco Tango”. Men det er samtidig en familiehistorie – et drama om en far, der kom så langt ud i sit misbrug, at han måtte flytte fra sin kone og børn, før han endelig forstod og fik vist dem, hvad de betød.

Anders Matthesen siger: ”UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN er en både barsk og rørende historie om en mand, der indædt kæmper for at forblive på toppen og samtidigt opretholde et familieliv. En presset mand der ender med at miste sig selv i forsøget på at indfri både egne og andres forventninger.”

”Tommy Seebachs konstante higen efter anerkendelse og hans store kærlighed til familien nærmest spændte ben for hinanden. Vi møder Tommy, både når han er mest inspireret og energisk, og når han er i sit livs nedtur”, siger instruktør Kasper Gaardsøe og fortsætter om valget af Anders Matthesen i rollen som Tommy Seebach:

”Opgaven med at portrættere en ikonisk og elsket karakter som Tommy kræver stort mod! En karakter der både indeholder stor smerte og angst blandet med musikalitet og kærlighed til familien. En folkelig entertainer, der i virkeligheden er genert og bare helst gerne vil gemme sig i musikken. Med Anders Matthesen fandt jeg Tommy Seebachs ganske særlige energi og følsomhed. Anders’ helt unikke timing og hans musikalitet kombineret med hans store empatiske indføling med Tommy karakteren gør ham til den helt rigtige til rollen”.

UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN er en hyldest til en popkunstner, hvis ikoniske sangskat har dannet soundtrack til rigtig mange danskeres liv. Sange, som længe efter Tommy Seebachs alt for tidlige død, har levet videre i os alle.

UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN er en film om kampen mod et misbrug, håb, kærlighed og en konstant higen efter at slå til både overfor familien og i karrieren. En fortælling om en stor personlighed som på sin egen og på mange måder unikt danske facon, blev det popmusikalske samlingspunkt for en hel generation. Præcis som hans søn Rasmus Seebach er blevet det for den næste.

”Det her er simpelthen en virkelig god fortælling, som forvaltes med stor passion af en fantastisk samling kreative kræfter. Familien Seebachs opbakning har været vital for, at historien endelig kan møde det store publikum og vi på SF Studios er pave stolte over at være med til at bringe den til det store lærred sammen med Tall and Small,” siger Yaba Holst, Head of Nordic Acquisition SF Studios.

Det har været altafgørende for hele projektet at have familiens opbakning til filmen om Tommy Seebach. Familien Seebach glæder sig til at følge tilblivelsen af UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN.

UNDER STJERNERNE PÅ HIMLEN har manus af Jannik Tai Mosholt og Stefan Jaworski. Produktionsselskabet Tall and Small producerer med producere Christian Potalivo og Asta Stuhr, mens SF Studios co-producerer og distribuerer. Filmen produceres med støtte fra Det Danske Filminstitut og FilmFyn og er co-finansieret af DR.

Om Anders Matthesen:

Skuespiller, manuskriptforfatter, instruktør, musiker og komiker Anders Matthesen havde sin første store hovedrolle i det anmelderroste drama ”Rene hjerter” fra 2006 og fik sin instruktørdebut med komedien ”Sorte kugler” fra 2009, som han samtidig både skrev og spillede hovedrollen i. I 2019 medvirkede han i det kritikerroste komediedrama ”De frivillige”, som sikrede ham både en Bodil- og Robertnominering. To år senere medvirkede han i Martin Zandvliets thriller ”Marco Effekten” og senere samme år nærmede han sig igen imponerende 1 million solgte billetter med sin egen ”Ternet Ninja 2”, som nu - sammen med ”Ternet Ninja” - er de to mest solgte spillefilm i nyere tid.

Download billede her: https://we.tl/t-1joxPQ85Ql

Fotograf: Per Arnesen

Om Tall and Small:

Tall and Small er et dansk produktionsselskab og blev grundlagt i maj 2020 af manusforfatter Jannik Tai Mosholt og producer Christian Potalivo. Tall and Small har fokus på spillefilm og tv-serier, heriblandt co-produktioner både nationalt og internationalt. I januar 2023 indgik Tall and Small et partnerskab med Nimbus Film, som købte sig ind i selskabet.

Emma Emilie Petersen

PR- and Promotioncoordinator SF Studios Denmark