Første smugkig på Charlotte Sielings MARGRETE DEN FØRSTE med Trine Dyrholm

19 januar 2021 - Sidst opdateret 28 juni 2021

Teasertraileren- og plakaten til en af dette års mest ventede film MARGRETE DEN FØRSTE er netop offentliggjort. Filmen har Trine Dyrholm i rollen som Margrete I - dronning af Danmark, Norge og Sverige og dermed en af de mest magtfulde regenter Danmark nogensinde har haft. Charlotte Sielings historiske drama er produceret af SF Studios ved producere Birgitte Skov og Lars Bredo Rahbek og forventes at få biografpremiere i sensommeren 2021.

Trine Dyrholm spiller den altdominerende hovedrolle som Margrete I. MARGRETE DEN FØRSTE er fortællingen om en kvinde, der skabte noget ekstraordinært stort med enorme konsekvenser for sit liv og sin person. Hun var en kvinde forud for sin tid, der ofrede sig selv for Danmark.

Se første smugkig på MARGRETE DEN FØRSTE her: https://youtu.be/pwXO35Z5Vbs

Historien om Margrete I, kvinden der samlede Norden til ét rige, er aldrig tidligere fortalt på film. Det første meget korte kig til MARGRETE DEN FØRSTE er fra en helt afgørende scene i filmen. Margrete I befinder sig i magtens absolutte centrum, da et chokerende rygte når slottets mure og stiller hende i et umenneskeligt dilemma - ét forkert valg kan ødelægge alt.

Om MARGRETE DEN FØRSTE

Året er 1402, og en kvinde står i spidsen for et nyt nordisk stor-rige. Margrete I har samlet Danmark, Norge og Sverige i en union, som hun egenhændigt styrer gennem sin adoptivsøn, kong Erik. Unionen er omgivet af fjender, og Margrete I planlægger derfor et ægteskab mellem Erik og den engelske prinsesse Philippa. En alliance med England vil kunne styrke Kalmarunionen og sikre den mod angreb. Men en konspiration er undervejs, som sætter Margrete i et umuligt dilemma, der kan koste hende alt.

MARGRETE DEN FØRSTE har - udover Trine Dyrholm i rollen som Margrete I - Søren Malling, Morten Hee Andersen, Jakob Oftebro, Bjørn Floberg, Magnus Krepper, Thomas W. Gabrielsson, Agnes Rase, Simon J. Berger og Paul Blackthorne på rollelisten.

Charlotte Sieling har skrevet manuskriptet til MARGRETE DEN FØRSTE sammen med Jesper Fink (”Før frosten”) og Maya Ilsøe (”Arvingerne”). Rasmus Videbæk (”En kongelig affære”) er fotograf, mens Søren Schwarzberg (”Før frosten”) står for production design og Manon Rasmussen (”Lykke-Per”) for kostumer. Makeup/hår-designer er AnnaCarin Lock, caster Anja Philip, klipper Sverrir Kristjánsson, lyddesigner Rune Palving, VFX Designer Thomas Dyg og komponist Jon Ekstrand.

MARGRETE DEN FØRSTE er produceret af SF Studios ved producere Birgitte Skov og Lars Bredo Rahbek i co-produktion med norske Filmkameratene, islandske Truenorth, tjekkiske Sirena Film og svenske Film i Väst med støtte fra Det Danske Filminstitut, TV 2 DANMARK, Svenska Filminstitutet, Norsk filminstitutt, Icelandic Film Centre, Nordisk Film & TV Fond, Eurimages, Czech Film Fund, Polish Film Institute, Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond, Augustinus Fonden, Carlsbergfondet, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og Creative Europe MEDIA Programme of the European Union. SF Studios står for distribution i hele Norden, mens REinvent International Sales er salgsagent.

For materiale se venligst: press.sfstudios.dk

Download teaserplakat her: https://we.tl/t-ZG9n3LGXvG

For yderligere information kontakt venligst:

SF Studios, Pressechef Camilla Baggesen, mobil 2074 0650

Camilla Baggesen