SF Studios har startet optagelser på den overnaturlige thriller CYKOSE med to af landets helt nye store talenter Zoe Bryan Hertz og August Issac Carter

31 marts 2023 - Sidst opdateret 20 juni 2023

Photographer: Fotograf: Kavian Borhani

SF Studios har netop startet optagelser på den overnaturlige thriller CYKOSE, som er baseret på Birgitte Lorentzens bog af samme navn. CYKOSE er instrueret af Kari Vidø, skrevet af Birgitte Lorentzen og Henrik Kristensen og har udover Zoe Bryan Hertz og August Issac Carter Maria Rossing, Rasmus Hammerich, Stran Ezgi Benli (”Smuk”) og Oliver Due (”Smuk”) på rollelisten. CYKOSE er produceret af SF Studios ved producere Julie Rix Bomholt og Mia Elvstrøm Myrälf. CYKOSE forventes at få premiere i marts 2024.

CYKOSE er baseret på den første bog i Birgitte Lorentzens populære CYKOSE trilogi. CYKOSE trilogien har høstet stor anerkendelse og er samtidig den første danske roman, som er blevet nomineret til den prestigefulde franske bogpris ”Le Prix de Incorruptibles”.

CYKOSE er en mørk og intens fortælling om Lulu og Mads, der begge har oplevet noget stærkt overnaturligt. Mødet mellem dem fører til en vild og risikabel søgen efter svar med konsekvenser for dem begge. Det er rå realisme, som smelter sammen med et overnaturligt univers.

Producer Julie Rix Bomholt siger: ”Det er utrolig spændende og unikt at få mulighed for at arbejde med en ren genrefilm, som samtidig berører en vigtig og aktuel tematik. Zoe og August ER Lulu og Mads, og vi kniber os i armen over at have fundet to så dygtige unge skuespillere. De har et helt særligt nærvær og en gensidig intensitet, som nærmest slår gnister. Vi glæder os så meget til at se deres talent udfolde sig på kameraet og på det store lærred”.

21-årige Zoe Bryan Hertz, der spiller hovedrollen som Lulu, gjorde sig bemærket i Jonas Risvigs DR-serie ”Salsa” og igen i hans krimiserie ”Drenge”. Det er Zoes første store hovedrolle, hendes første spillefilm og første gang, hun skal spille overfor August Issac Carter. August, 25 år, der spiller Mads, er uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i København og fik ganske kort tid efter hovedrollen i DR3-serien ”Hooligan”. Han havde tidligere medvirket i en mindre rolle i Martin Zandvliets ”Under sandet” og Netflix serien ”Equinox”. August har netop haft premiere på den prisbelønnede forestilling ”Arven” på Det Kongelige Teater.

OM CYKOSE

Efter en fest med lidt for mange shots ender Lulu på hospitalet, hvor hun i en nærdødsoplevelse ser en kronraget pige, der råber om hjælp. Da Lulu kommer til sig selv, er pigen væk. Men herfra er intet som før! Det er som om, nogen eller noget forfølger hende. Samtidig møder hun den berygtede, men fascinerende Mads, der viser sig at kunne se ting, som ingen andre kan se. Havde Lulu vidst, hvad der ville ske og hvad det ville føre til, havde hun holdt sig langt væk fra Mads…

CYKOSE bliver optaget i København og på Frederiksberg, startede optagelser i mandags og har sidste optagedag i starten af maj. CYKOSE forventes at få biografpremiere i marts 2024.

CYKOSE er produceret af SF Studios ved Julie Rix Bomholt og Mia Elvstrøm Myrälf i co-produktion med finske co-producer Aleksi Hyvärinen fra Don Films med støtte fra Det Danske Filminstitut ved filmkonsulent Lotte Svendsen, Finnish Film Foundation, Nordisk Film & TV Fond og TV2 Danmark. Filmens distribueres af SF Studios.

Om SF Studios

SF Studios, der blev grundlagt i 1919, er et af verdens ældste filmselskaber. I dag er SF Studios det førende filmstudie i Norden med hovedkontor i Stockholm, Sverige, og kontorer i Oslo, København, Helsinki og London. Virksomheden producerer og distribuerer spillefilm og tv-serier samt leverer streamingtjenesten SF Anytime. SF Studios er en del af den førende nordiske medievirksomhed Bonnier.

Camilla Baggesen

Publicity Manager SF Studios Denmark