CYKOSE - første danske spillefilm med Green Film certificering

20 juni 2023 - Sidst opdateret 28 november 2023

SF Studios overnaturlige thriller CYKOSE har som den første danske spillefilm opnået en Green Film certificering

SF Studios har et målrettet fokus mod at sikre et mere bæredygtigt og klimavenligt produktionsmiljø og arbejder i den forbindelse bl.a. aktivt med Green Film certificeringen – et internationalt bæredygtighedsstempel, der med et pointsystem og ekstern auditør sikrer den grønne omstilling på produktionerne. CYKOSE har nu som den første danske spillefilm nogensinde opnået Green Film certificeringen.

Opnåelsen af Green Film certificeringen har været et erklæret mål for produktionen bag CYKOSE, som har haft den bæredygtige planlægning med fra start med overvejelser omkring energibesparelse, transport og logi, forplejning, materialer, affaldssortering og kommunikation.

Med en Green Film certificering bidrager SF Studios til det europæiske netværk, der arbejder for fælles metoder til at nedbringe klimaaftrykket på en socialt bæredygtig måde i filmproduktionen. For at sikre det fælles fokus på bæredygtigheden er det essentielt, at man deler gode råd og inspiration til hele holdet omkring produktionen - filmmedarbejderne, skuespillerne, leverandørerne og opstiller klare målsætninger for produktionen.

SF Studios ansatte tilbage i marts 2022 Anne Ahn Lund som Sustainability Manager for at mindske miljøaftrykket på produktionerne. Anne Ahn Lund siger om Green Film certificeringen af CYKOSE: ”Tre ting, som kendetegner succesen vi har haft med de omfattende bæredygtige tiltag på CYKOSE, er god planlægning, total opbakning fra ledende funktioner og tydelig ansvarsfordeling. Vi gik i gang med at indtænke bæredygtighed allerede før, manus var færdigt. At være i gang i så god tid har bl.a. gjort det lettere at sætte gang i leverandørkæden og motivere afdelinger til at tænke kreativt og cirkulært. Alle tre dele har bidraget til større sammenhold og motivation til at bryde vaner, mere tryghed for den enkelte omkring krav til dem og dermed har klimamålene også givet plusser til vores sociale målsætninger”.

Producere Julie Rix Bomholt og Mia Myrälf siger: ”Det har været en virkelig spændende proces, men det kræver også ekstra mange ressourcer både i tid og penge hele tiden at skulle tænke anderledes og klimavenligt. For os var det tydeligt, at der skulle være en bæredygtighedsansvarlig under produktionen, som banede vejen for de mange tiltag. Således at det ikke alene var de enkelte holdmedlemmer, der skulle løbe stærkere og have den korrekte viden for at opnå de bæredygtige initiativer. Samtidig er det vigtigt at pointere, at selv små tiltag kan skabe store resultater”.

Lars Bjørn Hansen, Managing Director SF Studios Production, supplerer: ”Produktion af film og TV sætter et tungt aftryk på miljøet. Det er derfor vigtigt, at alle i branchen tager ansvar for at producere mere miljøvenligt. SF Studios har en størrelse, hvor vi er forpligtet til at tage et ansvar for at producere mere bæredygtigt og være med til at tage et medansvar for en samlet produktionsbranche. Vi er stolte over at være det første selskab, som modtager en green certificering af en spillefilm. Men rejsen er kun lige begyndt”.

Download billeder, logo og illustrationer her: https://app.box.com/s/dp47ejqpoe2c57qgc5di7blw8lb71tvo

For yderligere information kontakt venligst:

Camilla Baggesen, Pressechef SF Studios, mobil: 2074 0650 / mail: cab@sfstudios.dk

Om Green Film Certificeringen:

Green Film er en international certificeringsordning udviklet af Trentino Film kommission i Italien, som flere Europæiske filmfonde benytter sig af for at sikre en mere miljørigtig og bæredygtig film og tv-branche i Europa. Green Film arbejder med et pointsystem til certificeringen, som guider producenterne til en mere bæredygtig og klimavenlig produktion.

Om CYKOSE

CYKOSE er en overnaturlig thriller baseret på Birgitte Lorentzens bog af samme navn. Filmen er instrueret af Kari Vidø, skrevet af Birgitte Lorentzen og Henrik Kristensen og har udover Zoe Bryan Hertz og August Issac Carter Maria Rossing, Rasmus Hammerich, Stran Ezgi Benli og Oliver Due på rollelisten. CYKOSE er produceret af SF Studios ved producere Julie Rix Bomholt og Mia Elvstrøm Myrälf. CYKOSE blev optaget i København og på Frederiksberg i foråret og forventes at få biografpremiere i februar 2024.

CYKOSE er produceret af SF Studios ved Julie Rix Bomholt og Mia Elvstrøm Myrälf i co-produktion med finske co-producer Aleksi Hyvärinen fra Don Films med støtte fra Det Danske Filminstitut ved filmkonsulent Lotte Svendsen, Finnish Film Foundation, Nordisk Film & TV Fond og TV2 Danmark. Filmens distribueres af SF Studios.