SF Studios og Netflix præsenterer thrilleren KÆRLIGHED FOR VOKSNE med Dar Salim og Sonja Richter i hovedrollerne

6 maj 2021 - Sidst opdateret 28 juni 2021

Photographer: Andreas Bastiansen

SF Studios og Netflix kan i dag offentliggøre den første dansksprogede Netflix spillefilm KÆRLIGHED FOR VOKSNE med Dar Salim (Sort Krabbe, Underverden, Game of Thrones) og Sonja Richter (Elsker dig for evigt, Villa Paranoia, Afdeling Q: Kvinden i buret) i hovedrollerne. Thrilleren bliver instrueret af den prisvindende instruktør Barbara Rothenborg (Hvide Sande, Madklubben, En-to-tre-nu!, SJIT Happens) og produceres af Marcella Dichmann (Undtagelsen) for SF Studios. KÆRLIGHED FOR VOKSNE får global premiere på Netflix i 2022.

KÆRLIGHED FOR VOKSNE er baseret på romanen af samme navn, som er skrevet af Anna Ekberg. Kærlighed for voksne blev udgivet i 2017 og solgt til ni lande inklusive Frankrig, Italien og Spanien. Anna Ekberg udgav i 2016 den anmelderroste bestseller Den hemmelige kvinde og Havets børn i 2018.

KÆRLIGHED FOR VOKSNE er en thriller fyldt med en masse uventede drejninger, og hvor intet er, som det ser ud til. På overfladen ligner det, at Christian (Dar Salim) og Leonora (Sonja Richter) har det hele. De lever det perfekte liv med deres søn, der lige er blevet erklæret rask efter en langvarig og alvorlig sygdom. Deres fremtid ser endelig lys ud, men til en fest i Christians iværksætterfirma ser Leonora sin mand med en yngre kvinde, arkitekten Xenia (Sus Wilkins). Leonora indser, at Christian måske forlader hende. Hvordan kan han gøre det? Hvordan kan han forlade kvinden, der har ofret sin karriere? Kvinden, der har ofret alt for at tage sig af deres søn og deres familie? I det øjeblik tager Leonora en beslutning: Hun nægter at være kvinden, der blev forladt, og hun vil tage alle nødvendige midler i brug.

Instruktør Barbara Rothenborg siger: "For mig er KÆRLIGHED FOR VOKSNE en rå, uforudsigelig og nervepirrende film om, hvilke forfærdelige ting vi mænd og kvinder kan ende med at gøre ved hinanden, hvis vi bliver skubbet langt nok. Det handler om den fine linje mellem kærlighed og had, og hvordan jalousi og bitterhed kan få det værste frem i os alle. Et emne jeg altid har fundet ekstremt fascinerende. Med min sanselige, visuelle stil og store kærlighed til genren glæder jeg mig helt utroligt meget til at bringe denne hårrejsende historie til live sammen med de mest fantastiske skuespillere!”

Rollelisten inkluderer desuden Sus Wilkins (Perfekte steder, Gidseltagningen, Mesteren), Mikael Birkkjær (Lad de små børn, Borgen, Forbrydelsen), Lars Ranthe (Druk, Kastanjemanden, Dirch), Morten Burian (Gæsterne), Benjamin Kitter (Lykke-Per), Karoline Hamm (Equinox) og Natalï Vallespir Sand (Protector).

KÆRLIGHED FOR VOKSNE produceres af Marcella Dichmann for SF Studios, der også står bag Netflix Original-serien Snabba Cash og den første svenske Netflix spillefilm Red Dot. Producer Marcella Dichmann siger: “Der er mange grunde til, at jeg er meget begejstret for at lave denne film. Først og fremmest elsker jeg simpelthen manuskriptet til KÆRLIGHED FOR VOKSNE. For det andet føles det fantastisk at producere den første dansksprogede spillefilm for vores mangeårige partnere hos Netflix.”

Lina Brouneus, director co-production & acquisition EMEA i Netflix, supplerer: “Vi er meget begejstrede for at udvide vores voksende nordiske liste af film sammen med vores mangeårige partnere i SF Studios. Med en uforudsigelig og fascinerende historie om kærlighed, jalousi og ofringer, et hold med nogle af Danmarks mest fremtrædende talenter og anført af Barbara Rothenborg og hendes unikke visuelle stil er vi overbeviste om, at vores medlemmer vil blive grebet af vores første dansksprogede film.”

Katrine Vogelsang, fiktionschef TV 2, slutter: “Fiktionsmarkedet er i en rivende udvikling, og derfor er det meget relevant at være med, når nye distributionsformer afprøves. I Danmark har vi ikke tradition for de såkaldte tv-film, men dette set-up – med de gode partnere SF Studios og Netflix, som vi har samarbejdet med Rita om – er meget interessant for os på TV 2.”

KÆRLIGHED FOR VOKSNE bliver optaget på Fyn og bl.a. i Middelfart hos USTC-gruppen. Torben Østergaard-Nielsen, ejer & Stifter af USTC-gruppen, udtaler i den forbindelse: ”Vi er rigtig glade for, at vi fik muligheden for at bidrage til den første dansksprogede Netflix spillefilm, og at vores hovedkvarter lægger kulisse til dette virkelig spændende projekt. Middelfart er udgangspunktet for hele den globale USTC-koncern. Det er her, vi hører hjemme, og derfor er vi med stor lokal stolthed gået ind i filmprojektet, som, vi håber, kan være med til at sætte Middelfart på filmkortet.”

KÆRLIGHED FOR VOKSNE er netop gået i produktion og vil få global premiere på Netflix i 2022. Filmen vil også blive vist på TV2 i Danmark på et senere tidspunkt.

For pressebilleder: https://we.tl/t-8Q9sCVRli5

Foto: Instruktør Barbara Rothenborg samt skuespillere Dar Salim og Sonja Richter

Fotograf: Andreas Bastiansen

Det kreative hold:

Baseret på: “Kærlighed for voksne” af Anna Ekberg

Instruktør: Barbara Rothenborg

Manuskriptforfattere: Jacob Weinreich og Anders Rønnow Klarlund

Fotograf: Philippe Kress

Produktionsdesigner: Mette Rio

Producer: Marcella Dichmann

www.netflix.com/lovingadults

For yderligere information om KÆRLIGHED FOR VOKSNE kontakt venligst:

PR ansvarlig Louise Bendixen, mobil: 26 46 46 85, mail: louise.b@leadagency.dk

Producer Marcella Dichmann, mobil: 26 83 30 39, mail: marcella@sfstudios.dk

SF Studios, der blev grundlagt i 1919, er et af verdens ældste filmselskaber. I dag er SF Studios det førende filmstudie i Norden med hovedkontor i Stockholm, Sverige, og kontorer i Oslo, København, Helsinki og London. Virksomheden producerer og distribuerer spillefilm og tv-serier samt leverer streamingtjenesten SF Anytime. SF Studios er en del af den førende nordiske medievirksomhed Bonnier.

Om Netflix:

Netflix er verdens førende streamingtjeneste for underholdning med 208 millioner betalende medlemmer i over 190 lande, som ser serier, dokumentarer og spillefilm i en lang række genrer og på en lang række sprog. Netflix-medlemmer kan se alt det, de vil – når som helst, hvor som helst – på enhver skærm med internetadgang og starte, pause og genoptage serier og film helt uden reklamer eller forpligtelser.